Sidor

4 augusti 2016

Svärmor fyller 75 år

Käraste svärmor Laila fyllde 75 år nu i sommar.
För att det skulle bli lite extra, gjorde jag ett album åt henne.
 
 
Jag fuskade lite och använde färdigskurna sidor av canvas från Zutter som första och sista sida.
Jag dekorerade sidorna först genom att använda en stencil från TCW och modeling paste från Pebeo för rombmönstret och sedan ett spetsband tvärs över framsidan.
Jag satte metallhörn på fram- och baksidorna och på framsidan sattes även bokstäver och fjäril i chipboard. Allt täcktes med ett lager av heltäckande vit gesso (också från Pebeo) för att sedan sprayas med olika glimmer mists från Tattered Angels. Sidorna förseglades till slut med fixativ.
 
Innersidorna är även de förskurna papperssidor från Zutter, dessa har jag täckt med 6" papper från Glitz paper pack Happy Travels. Alla sidorna är distressade med skrapa och infärgade med distress ink "Vintage photo" från Ranger, därefter har jag dekorerat sidorna.
 
Till sist tog jag fram min Bind-it-all och gjorde albumet spiralbundet, spiralen dekorerades med olika färgmatchade band.
 
 
Nedan är ett urval ur albumets sidor:
 
 
Jag valde att skriva ut lite fakta om vad som hände det året svärmor kom till världen och vilka som föddes samma år,
det är alltid roligt att läsa.
Den personliga texten ramades in med spetsband. 
 
Svärmor är en omtyckt farmor som gärna kramas eller leker med barnen när barnen är i  närheten. Flikarna döljer fler bilder av farmor och barnen när de kramas.
 
 
Stämpeln "aTT aLLTiD VaRa eN SMuLa BaRN DeT äR aTT VaRa RiKTiGT VuXeN" passar bra in på bilden där farmor och näst yngsta barnbarnet blåser såpbubblor. 
  

 
 En av livets goda ting är att resa. Jag gjorde några tags med bilder på ena sidan och ländernas namn på den andra. Att njuta av livet medan man har orken är en ynnest och inte alla har möjligheten. Jag hoppas att min svärmor med sambo har många resor kvar tillsammans framöver.
 

 
Än en gång, stort grattis Laila!
 
 

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar